تشک مواج و فواید بیشمار آن

از تشک مواج برای افرادی که دچار عارضه ای به نام زخم بستر هستند استفاده می شود. افرادی که مدت طولانی بدون تحرک و جابجایی هستند و مجبور به نشستن یا دراز کشیدن در دراز مدت هستند گرفتار این عارضه می شوند. در ادامه مقاله بیشتر به این موضوع خواهیم پرداخت.

زخم بستر چیست؟

زخم بستر که به آن زخم فشار نیز گفته می شود، آسیب موضعی به پوست یا بافت زیرین است. این زخم ها در نواحی که عضله ای بین پوست و بافت استخوانی وجود ندارد ظاهر می شود. شایع ترین قسمت هایی که زخم بستر اتفاق می افتد پوست روی استخوان خارجی، دنبالچه، پاشنه و باسن قرار دارد. در قسمت های دیگری مانند: آرنج، زانو، مچ پا، پشت جمجه و شانه ها نیز خطر ایجاد زخم بستر وجو دارد.

دلیل ایجاد این زخم ها فشار وارده بر بافت نرم و بسته شدن مسیر جریان خون می باشد که باعث می شود چرخش متناوب خون با مشکل مواجه شود.

زخم بستر که دلیل اصلی آن بی تحرکی می باشد. در افرادی که مجبور به دراز کشیدن طولانی مدت و ثابت و نشستن روی ویلچر بدون جابجایی هستند اتفاق می افتد.

در صورت تشخیص زود هنگام این زخم می توان پیشگیری و درمان بهتری داشت. در افراد بیماری که دچار اختلال در تحرک به ویژه افرادی که آسیب های نخاعی دارند پیشگیری و درمان کار بسیار سختی است. در افرادی که دچار اضافه وزن هستند، اکسیژن و خون رسانی به بافت چربی کم است و به قلب و ریه ها فشار بیشتری وارد می شود. همینطور در افراد چاق به دلیل تعریق بیشتر رطوبت بیشتری هم ایجاد می شود. که این رطوبت خطر ابتلا به زخم بستر را افزایش می دهد.

این زخم ها با توجه به شدت وخیم بودن به چهار دسته تقسیم می شوند:

زخم درجه یک: این مرحله، مرحله شروع زخم است و فرد تنها احساس فشار در ناحیه زخم را دارد.

زخم درجه دو: در این مرحله لایه رویی پوست از بین می رود و یک زخم کوچک همراه با کمی سوزش وجود دارد.

زخم درجه سه: زخم درجه سه به سطح عضله رسیده است چربی زیر پوست نمایان می شود. عفونت با خود به همراه دارد و ته زخم بافت مرده زرد رنگی وجود دارد.

زخم درجه چهار: وخیم ترین حالت زخم بستر این مرحله است که استخوان، عضله یا تاندون مشخص می شود.

برای پیشگیری و درمان زخم بستر چه کاری می توان انجام داد؟

حتما این را می دانید که پیشگیری از ایجاد زخم یا وخیم شدن آن راحت تر و سریع تر از درمان است. برای پیشگیری از ایجاد زخم بستر می بایست وضعیت بیمار را به طور مکرر (حداکثر هر ۲ ساعت یکبار) تغییر داد. در این مورد استفاده از تشک مواج که فشار را دائما در قسمت های مختلف بدن تغییر میدهد.

تشک مواج چیست؟ و کارایی آن چگونه است؟

تشک ضد زخم بستر که به آن تشک مواج نیز گفته می شود. این تشک از یک موتور کمپرس هوا و یک تشک باد شونده ساخته شده است. این تشک ها دو نوع دارد: تشک مواج تخم مرغی، تشک مواج سلولی.

تشک مواج تخم مرغی یا زنبوری:

این تشک برای افرادی که مدت کوتاهی (کمتر از یک سال) می خواهند بستری و بدون تحرک بمانند مناسب است. برخی از مدل های این نوع دارای سوراخ های ریزی هستند که از تعریق بدن جلوگیری می کنند. این نوع بیشتر جنبه پیشگیری از ایجاد زخم بستر را دارد. این تشک برای زخم درجه یک و دو مناسب می باشد.

تشک مواج سلولی:

این تشک برای بیمارانی مناسب است که  بخواهند بیشتر از یک سال بدون تحرک بمانند. اگر بیمار وزنی بیش از ۱۰۰ کیلوگرم داشته باشد نمی تواند از تشک مواج تخم مرغی استفاده کند. این نوع برای زخم های درجه سه و چهار بسیار مناسب می باشد. یکی از خوبی های این نوع این است که سلول های آن را می توان از یکدیگر جدا کرد که در صورت خرابی بسیار راحت تعمیر می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *