هفته سلامت مردان

هفته اول اسفند ماه را در کشورمان هفته سلامت مردان نامگذاری کرده اند. این هفته با هدف تاکید بر سلامت مردان کشورمان و حساس سازی مردان جامعه ایرانی برای توجه بیشتر به جنبه های مختلف پیشگیری از مخاطرات سلامت می باشد.

مردان در همه گروه های سنی از کودک و نوجوان تا میانسال و سالمند نسبت به زنان در معرض فاکتور های خطر بیشتر و در نتیجه مرگ و میر بالاتری هستند. به غیر از بیماری های دوره نوزادی و کودکی در سایر دوره های زندگی عوامل خطرات محیطی، شغلی و عادات مردان در همه گروه های سنی از کودک و نوجوان تا میانسال و سالمند نسبت به زنان در معرض فاکتور های خطر بیشتر و در نهایت مرگ و میر بالاتری است.

حفظ سلامت مردان سبب حفظ نیروی مولد در جامعه می شود. همینطور بر کیفیت زندگی خانواده ها نیز بسیار تاثیر گذار است. متخصصین سلامت و پزشکان همیشه مردان را به تلاش جهت حفظ سلامتی شان در تمامی مراحل و سنین تشویق می کند. پس از دهه پنجم زندگی، این مراقبت ها در زمینه پیشگیری، شناخت سریع و کنترل بیماری های مزمن از اهمیت خاصی برخوردار هستند. مردان همچنان می بایست در سنین بالا هم فعال باقی بمانند. متاسفانه مردان خیلی به سلامت جسمی و روحی خود توجهی نمی کنند. با توجه به آمار آن ها کمتر از زنان به پزشک مراجعه می کنند. این در حالی است که باید حتی با وجود سلامت کامل، برنامه ای منظم برای معاینات پزشکی و مراجعات بهداشتی تنظیم کنند.

عللی که سلامت مردان را در معرض خطر قرار می دهد

  • تاثیر پذیری از باور های سنتی
  • والدین از کودکی به ذهن پسران خود مرد بودن را تزریق می کنند.
  • سهل انگار بودن مردان
  • این سهل انگاری گاهی می تواند به دلیل مشغله یا مسئولیت زیاد باشد.
  • قرار گرفتن در موقعیت های پر ریسک و خطرناک
  • حضور مردان در موقعیت های شغلی خطرناکی مانند شرکت در میادین نظامی، ریسک خطرات را برای سلامت مردان بالا می برد.
  • استعمال دخانیات، مواد مخدر و مصرف مشروبات الکلی
  • عدم مراجعه جهت غربالگری بیماری
  • تشخیص به موقع بیماری یک از فاکتور های مهم برای درمان راحت و سریع است.
  • سهل انگاری و عدم رعایت نکات ایمنی در محل کار یا رانندگی

زندگی سالم برای سلامتی

سبک زندگی سالم سخت و پیچیده نیست. برای سلامتی در مردان ابتدا باید از مصرف هرگونه دخانیات اعم از قلیان، سیگار و غیره و همینطور مشروبات الکلی خودداری شود. بدلیل اینکه مصرف اینگونه مواد احتمال ابتدا به سرطان هایی مانند مجاری ادرار و مثانه را بالا می برد. در کنار این ممنوعیت ها برای سلامتی باید ورزش را در برنامه هفتگی خود جا بدهند. ورزش مداوم و پیوسته علاوه بر تاثیرات مثبتی که در لحظه حال دارد، وقتی وارد سنین میانسالی شوند تاثیر بسیار آن را می بینند.

موضوع مهم دیگر برای سلامتی تغذیه صحیح و اصولی می باشد. شایع ترین علت مرگ و میر در مردان بیماری های قلبی و عروقی می باشد. برای پیشگیری از این خطرات باید در برنامه غذایی همه گروه های غذایی وجود داشته باشد. مصرف کافی میوه و سبزیجات در سلامتی تاثیر به سزایی دارد و خطر ابتلا به سرطان پروستات و دستگاه گوارش را کاهش می دهد. به طور مثال لیکوپن موجود در گوجه فرنگی (به خصوص در گوجه فرنگی پخته) برای کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات بسیار مفید است.

در نهایت کنترل وزن مهم ترین مورد در کاهش خطرات ابتلا به بیماری قلبی و عروقی است. به علاوه این چاقی های شکمی خطر ابتلا به دیابت را هم افزایش می دهد. بدن را به پذیرش انسولین مقاوم می کند. چاقی که در مردان شایع تر است؛ به علت بدی تغذیه و کم تحرکی است که سبب افزایش قطر شکمی می شود. این موضوع هم در نهایت  به کمر درد و بیمار های جانبی منجر می شود.

آقایان! برای حفظ سلامتی، این نکات را جدی بگیرید:

  • به طور منظم با متخصص اورولوژی تماس داشته باشید و تغییراتی مانند: تکرر ادرار یا مشکلات پروستات را پیگیری کنید.
  • خواب منظم و کافی داشته باشید. کمبود خواب بر سلامت جسمی و روحی شما تاثیر منفی میگذارد.
  • به سلامت روح خود نیز رسیدگی کافی را داشته باشید. در صورت وجود افسردگی و اضطراب یا مشکلاتی از این قبیل با روانشناس صحبت کنید.
  • حتما از نظر پوکی استخوان باید بررسی شوید. حدود ۲۵% شکستگی های لگن، مچ دست و ستون فقرات در مردان بالای ۵۰ سال رخ می دهد.
  • ۳۰ دقیقه فعالیت ورزشی را حتما در برنامه روزانه خود قرار دهید.
  • رژیم غذایی سالم داشته باشید و وزن خود را همیشه کنترل کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.