ارتقای آگاهی در برابر بارداری

آگاهی از بارداری قبل از مهم ترین اقدامات زندگی هر فرد بسیار مهم است. اگر این تصمیم را دارید، برای گذراندن یک بارداری با آرامش و داشتن فرزندی سالم لازم است تا اگاهی های مورد نیاز را کسب کنید.

آگاهی بارداری

آگاهی بارداری شامل مراقبت های پیش از بارداری و حین آن می باشد. این اطلاعات می تواند به افزایش آگاهی زنان برای محافظت از نوزاد و کسب اطمینان از حاملگی سالم کمک کند. معاینه پیش از بارداری به زنان کمک می کند تا به سمت یک حاملگی سالم بروند. با مراقبت های منظم می توان خطرات احتمالی بارداری را کاهش داده و به صفر رساند.

آموزش باعث کاهش عوارض تغییرات فیزیولوژیکی ناشی از نیاز جنین در حین بارداری می شود. درعوض نکات لازم جهت حفظ و ارتقاء سلامتی جنین و مادر را درشرایط جدید فراهم اورد.
افزایش آگاهی زنان از تغییرات بدن و جنین در دوران بارداری کمک میکند تا مادران بتوانند از وضعیت سلامتی خود آگاه شود. برای حاملگی تصمیم گیری درستی انجام دهند. درنهایت دوره بارداری خوبی را با امادگی لازم برای ان و آگاهی سپری کنند.

زمان طلایی برای این مراقبت ها پیش از دو هفته اول حاملگی است که متاسفانه زنان پس از به تاخیر افتادن قاعدگی خود متوجه بارداری می شوند و این زمان مهم را از دست می دهند. ما در مقاله ی درد دنبالچه در بارداری توضیحات کامل در رابطه با جلوگیری و رفع این درد داده ایم.

اقدامات لازم پیش از بارداری:

پیش از اقدام به بارداری بهتر است برای انجام معاینات به پزشک مراجعه کرد. در این جلسات پزشک سوابق پزشکی شخصی و خانوادگی، وضعیت فعلی سلامت شما، داروها و مکمل‌های مصرفی را بررسی خواهد کرد. چراکه مصرف برخی ازین داروها و مکمل ها در حین بارداری خطرناک می باشد. مصرف مکمل فولیک اسید یک ماه پیش از بارداری و در طول دوره بارداری بسیار مفید است. مصرف فولیک اسید در این زمان وسه ماهه اول بارداری احتمال ابتلای جنین به نواقص مادرزادی را کاهش می دهد. همچنین دراین جلسات درباره رژیم غذایی، فعالیت بدنی و عادت ناسالمی مثل سیگار کشیدن، مصرف الکل و مواد با شما صحبت خواهند کرد.

آزمایشات پیش از بارداری

برای بررسی وضعیت سلامت در بارداری آزمایش‌هایی را باید انجام دهید. با توجه به ان ها اگر نیاز به دارویی باشد تجویز میکنند. این ازمایش عبارتند از: کم خونی، نوع  Rh،  تیروئید، قند خون، پرولاکتین خون، ویتامین D3، عفونت های ویروسی و همچنین ازمایش های ژنتیکی که اجباری نیست و هزینه زیادی دارد. اما اگر در خانواده خود سابقه این گونه بیماری ها را دارید بهتر است از انجام این ازمایش اجتناب نکنید. این آزمایشات با نمونه بزاق دهان و یا خون والدین انجام می پذیرد. اگر مبتلا به بیماری هایی از جمله: دیابت، فشارخون یا آسم باشید حتما پیش از بارداری انها را کنترل کنید. همچنین بهتر است از سلامت لگن خود اطمینان حاصل کنید. حتما تست پاپ اسمیر را برای تشخیص سرطان یا عواملی که منجر به سرطان گردن رحم خواهند شد انجام دهید.

داشتن BMI و آمادگی جسمانی متناسب پیش از بارداری نیز بسیار مهم می باشد. با توجه به رژیم غذایی می بایست فعالیت بدنی را هماهنگ کرد. روزانه ۳۰ دقیقه فعالیت بدنی سبک مانند یوگا یا ورزش هایی که عضلات را قوی می کنند بسیار مفید می باشد.

پیش از بارداری مادر حتما باید از سلامت روانی خود اطمینان حاصل کند.

و همینطور از قرار گرفتن در معرض مواد مضر مانند سرب و تشعشعات که به مشکلات در طول دوران حاملگی و کاهش سلامت و رشد جنین می انجامد بپرهیزیم.

برای رژیم غذایی پیش از بارداری می بایست این موارد را رعایت کرد:

  • از استعمال سیگار، الکل و هرگونه مواد مخدر پرهیز کنید. زیرا این موارد ریسک سقط ناگهانی جنین را بالا می برد و احتمال بروز مشکلاتی مانند: ظاهر غیرطبیعی، کوچک بودن سر، ناتوانی ذهنی و حافظه ضعیف، مشکلات قلبی و کلیوی و ناهماهنگی بدن را بالا می برد.
  • از مصرف غذاهای چرب و فست فود و تنقلات پر کالری خودداری کنید.
  • اب میوه های غیرپاستوریزه که ممکن است شامل باکتری یا مواد مضر و نوشیدنی های کافئین دار باشد را به صورت روزانه و بی رویه مصرف نکنید.
  • از فعالیت های سنگین که نیاز به خم شدن طولانی مدت دارند پرهیز کنید. زیرا درمواردی سبب ناباروری در زنان شده است.

اقدامات مراقبتی در حین آن:

  • مراجعه در زمان های معین جهت مراقبت های دوران بارداری به پزشک که مهم ترین مورد می باشد.
  • انجام ازمایشات و سونوگرافی های دوران بارداری.
  • مصرف فولیک اسید و قرص اهن.
  • شرکت در کلاس های امادگی برای زایمان.

اقدامات مراقبتی پس از آن:

  • مراجعه در زمان های مشخص شده به پزشک پس از بارداری.
  • رعایت بهداشت فردی و مراقبت از محل بخیه ها.
  • پس از زایمان رحم شروع به منقبض شدن می کند که در اکثر موارد دردناک می باشد که میتوان از کمپرس اب گرم استفاده کرد و یا با پزشک خود مشورت کرد.
  • برای کنترل خونریزی پس از زایمان (چه در زایمان طبیعی یا سزارین) میتوان از پد های بهداشتی استفاده نمود. اما برای استفاده از تامپون نیاز به تایید پزشک خود دارید. این خونریزی در هفته اول بسیار شدید می باشد اما به مرور کمتر می شود. و اگر لخته های خونی بزرگ و مداوم را مشاهده کردید حتما باید با پزشک خود مشکل را مطرح کنید.
  • پس از زایمان به علت فشاری که بر لگن وارد می شود ممکن است گاهی کنترل ادرار خود را از دست بدهید که بدر این مورد باید سعی کنید مدت طولانی نیایستید و به توصیه های پزشک خود توجه داشته باشید.
  • برای شل شدن شکم نیز نباید نگران بود زیرا شیردهی باعث سفت شدن پوست می شود و به مرور میتوانید ورزش را شروع کرده و عضلات خود را بازیابی کنید.
  • و مورد اخر که شایع ترین مورد نیز می باشد، افسردگی پس زایمان از که ۸۰% زنان با این مشکل مواجه شده و پس از زایمان دچار افسردگی و اسیب پذیری روحی می شوند که البته باز هم جای نگرانی نیست و در اکثر موارد پس از ده روز این مشکل رفع می شود و حتی در مواردی ممکن است دچار فراموشی شوید که ان هم طبیعی است و اگر طی این مدت رفع نشد باید از پزشک خود کمک بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *