همه چیز در رابطه با فشار سنج

فشارسنج چیست؟

از فشار سنج برای اندازه گیری فشار خون استفاده می شود. که سنجش فشارخون توسط دستگاه فشار سنج برای تشخیص، پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری ها مهم می باشد. به خصوص برای افرادی که دچار بیماری های قلبی می باشند میزان نوسانات فشارخون بسیار مهم می باشد.

دستگاه فشار سنج خون یا اسفیگمومانومتر (sphygmomanometer) که از دو کلمه “اسفیگموس” به معنای پالس یا ضربان قلب و “مانومتر” به معنای فشارسنج تشکیل شده است. دستگاه فشارسنج اولین بار توسط  ساموئل زیگفرید کارل ریتر فون باخ در قرن نوزدهم اختراع شد.

فشار خون به معنای فشار گردش خون در دیواره رگ های خونی است.

با هر انقباض عضله قلب و پمپاژ خون توسط آن، خون وارد سرخرگ ها می شود. هر عبور خون از سرخرگ ها فشاری به دیواره رگ ها وارد می شود. فشار خون یک مقدار سیستولی (ماکزیمم) و یک مقدار دیاستولی (مینیموم) دارد. که هنگام اعلام فشار خون در دستگاه فشار سنج می باست هر دو مقدار را مورد بررسی قرار داد. که به صورت کسری اعلام می شود (مقدار سیستول در صورت و دیاستول در مخرج).

انواع دستگاه فشارسنج خون

فشار سنج جیوه ای

این نوع معمول ترین و استاندارد ترین نوع فشارسنج می باشد که در مطب های پزشکان کاربرد دارد. فشارسنج از یک ستون جیوه ای و بازوبند متصل به ستون جیوه ای تشکیل شده است.

فشار سنج عقربه ای

دراین نوع فشارسنج به جای ستون جیوه ای از یک عقربه استفاده شده که با فشار هوا جابجا می شود. فشارسنج عقربه‌ای دارای یک کیسه باد است که توسط یک تلمبه پر می‌شود تا جایی که با وارد کردن فشار بر روی شریان‌ها آن‌ها را می‌بندد، پس از باز کردن پیچ تنظیم هوا فشارسنج وکم شدن فشار اولین صدایی که می شنویم به عنوان فشار سیستول و اخرین صدای شنیده شده فشار دیاستول می باشد. در فشار سنج فنردار، فشار هوا باعث حرکت عقربه روی صفحه می‌شود به این صورت فشار خون را نشان می‌دهد.

فشار سنج دیجیتالی

فشارسنج دیجیتالی این روزها بیشترین استفاده و طرفدار را دارد که دو نوع دارد؛ فشارسنج بازویی و مچی که در بین این دو نوع نیز فشار سنج مچی طرفدار بیشتری دارد در حالیکه فشار سنج بازوئی دقت بیشتری دارد. تفاوت این نوع فشار سنج با فشار سنج های جیوه ای و عقربه ای این است که به جای عقربه یا ستون جیوه، فشار خون توسط مانیتور دستگاه اعلام می‌شود. حتی در برخی مدل های فشار سنج دیجیتالی علاوه بر فشار خون تعداد ضربان قلب را هم نمایش می دهند. دارای حافظه داخلی برای نگهداری نتایج می باشد. این فشارسنج نوسان فشار خون را در یک یا چند روز کنترل کرد.

برای مشاهده ی پیشنهاد ما برای فشارسنج کلیک کنید.

نکات مهم قابل توجه هنگام خرید دستگاه فشار سنج خون
  • دارا بودن ضمانت
  • حجم حافظه (در فشار سنج های دیجیتال) که در موارد خیلی خوب این حافظه ظرفیت یک ماه نگهداری اطلاعات را دارا می باشد.
  • بازو بند یا مچ بند: که هر دو میزان فشار را بدرستی نشان می دهند. با توجه به تحقیقات انجام شده مدل بازوبند به علت هم ارتفاعی با قلب نتیجه دقیق تری نشان می دهد.
  • میزان باطری (در فشار سنج های دیجیتال) که پس از خراب شدن باطری دستگاه ایا مدل و نوع باطری ان در بازار موجود می باشد یا خیر
  • کاف دستگاه فشار سنج: که این موضوع در بازو بند بودن یا مچ بند بودن ان حائز اهمیت است اگر چه بعضی بازو بند ها هم برای استفاده مچ بند و هم بازو بند استفاده می شود اما اگر این طور نبود قبل از خرید می بایست سایز مچ و یا بازو خود را اندازه گیری کرد.

برای دیدن انواع فشارسنج ها در انواع مختلف با رعایت تمامی استاندارد ها کلیک کنید

اموزش کار با دستگاه فشار سنج خون عقربه ای و جیوه ای
  • استین خود را بالا زده تا قسمت بازو و بالای ان عاری از لباس باشد تا کاف با دست تماس مستقیم داشته باشد.
  • اگر فشار خون فرد را می خواهیم نشسته اندازه بگیریم می بایست دست راست (که فشار دقیق تری را به ما نشان می دهد) را بر روی میز قرار دهید تا با قلب هم سطح باشد.
  • اگر هوایی درون کاف بازوبند باشد را باید بوسیله پیچ تنظیم هوا دستگاه، هوای کیسه را تخلیه کرد و بعد بازوبند فشارسنج را دور بازوی راست فرد بست. بازوبند نباید خیلی محکم یا خیلی شل بازو دور بسته شود.
  • لبه تحتانی بازوبند باید ۳- ۲ cm بالاتر از گودی بین ساعد و بازو (ارنج) باشد.
  • فاصله گیرنده فشار خون با فرد معاینه شونده باید کمتر از یک متر باشد.
  • اگر از فشارسنج جیوه‌ای استفاده می کنیم می بایست ستون جیوه در حالت عمودی و مقابل چشم معاینه کننده قرار بگیرد.
  • پیچ مخزن جیوه را در فشار سنج های جیوه ای باز کرده.

دقت کنید سطح جیوه هنگامی که فشاری به فشارسنج وارد نمی‌شود، دقیقاً باید روی صفر باشد و همینطور هنگام استفاده از فشارسنج عقربه‌ای عقربه باید روی صفر قرار گیرد.

 (این نکته برای تشخیص کارکرد درست فشار سنج بسیار کاربرد دارد)

  • نبض مچ دست را باید با انگشت اشاره و میانه حس کرد.
  • برای اندازه گیری صحیح فشار خون ابتدا باید حداکثر سطح فشار بازوبند را محاسبه کنید.
  • با یک دست نبض مچ دست راست را لمس کنید و با دست دیگر پیچ تنظیم فشار را ببندید و بصورت متوالی و سریع پمپ را فشار داده به میزانی که آنقدر کاف باد شود تا دیگر نبض مچ دست حس نشود در همان زمان سطح جیوه را که در ستون جیوه بالا آمده است یا عددی که عقربه روی آن قرار گرفته است (عدد قطع نبض) را مشاهده کرده و به عنوان فشار سیستول اعلام می کنید.
  • سپس پیچ تنظیم فشار را کامل باز کرده و سریعاً باد بازوبند را تخلیه کنید. بعد ۳۰ میلی متر جیوه به آن عدد بدست آمده اضافه کنید؛ بنابراین حداکثر سطح باد کردن بازوبند بدست می‌آید.
آموزش کار با دستگاه فشار سنج خون دیجیتالی (هوشمند)
  • کاف را بالای بازو قرار داده و ببندید و دستگاه را با دکمه Power یا Start روشن کنید.
  • با فشار دکمه مخصوص، کاف به طور اتوماتیک باد می‌شود. بعد از اینکه کاف به قدر کافی باد شود، به طور اتوماتیک و به تدریج فشار کاف کاهش می‌یابد.
  • اعداد فشار خون را از صفحه نمایشگر میتوانید ببینید. این دستگاه با کاهش فشار کاف اعداد سیستول و دیاستول را روی صفحه نمایشگر نشان خواهد داد تا جایی که بر روی این دو عدد ثابت می‌شود.
  • دکمه Exhaust (تخلیه هوا) را فشار داده تا هوای بازوبند کاملا خالی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *